تأثیر ضربه چکش انتقاد

بهترین هدیه ای که هر پدر و مادر می تواند به فرزند خود بدهد،اعتماد به نفس است.  اعتماد به نفس عصای سحر آمیزی است که میتواند آینده ی شخص را شکل دهد و در همه جنبه های زندگی فرد خود را نشان دهد، از دوستانی که انتخاب می کند و از موفقیت هایی که کسب می کند تا تشکیل زندگی و تربیت فرزندان.

امّا یک چیز می تواند تمام زحمات ما را در ایجاد اعتماد به نفس در فرزندانمان بر باد دهد و آن انتقاد لفظی است. انتقاد می تواند فرزندان ما را تحقیر و ورشکسته سازد  ومثل ضربات چکش که بر یک گلدان بی نهایت قیمتی فرود می آید ، آنها را بشکند. بچه ها خود را نمیتوانند بی واسطه ببینند بلکه از طریق ما خود را می بینند و از این طریق خود را ارزیابی می کنند. انتقادهای ما به آنها این پیام را می دهد که آنها بی ارزش و بچه بدی هستند چنین روندی اعتماد به نفس آنها را از بین برده و آنها به این نتیجه می رسند که نمی توانند فردی موفق و با کفایتی باشند.

تحقیقی در دانشگاه کالگاری آمریکا انجام شده که نشان میدهد سرزنش لفظی به مراتب بیش از کتک زدن اعتماد به نفس کودکان را در هم می شکند.آثار کتک زدن ممکن است خیلی زود از بین برود امّا آثار انتقاد و تحقیر بچه ها تا آخر عمر باقی می ماند. 

http://classro.blogsky.com/ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد