انگیزه و چگونگی کسب آن

امروز ”انگیزه“ کلمه‌ای است که بر سر زبان‌ها افتاده است. اکنون افرادی به نام مربی ”انگیزه“ وجود داشته و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در مورد انگیزه نوشته شده است. واقعاً انگیزه چیست و چرا شما به آن نیاز دارید؟
انگیزه نیروئی است که شما را به حرکت وادار کرده و به جلو می‌راند. برای موفقیت در هر موردی شما به یک نیروی راننده احتیاج دارید، در غیر این‌صورت کاری انجام نمی‌گردد. یک خواسته به تنهائی آنچنان قدرتمند نیست که بتواند باعث حرکت شما شود، یک خواسته تمایلی ضعیف است و فقط یک تمایل قوی می‌تواند موجب حرکت و عمل کردن و رسیدن به اهداف گردد.
برای به‌دست آوردن انگیزه شما باید دقیقاً بدانید که در پی چه هستید تا به تمایلی قوی دست یابید و بخواهید هر آنچه را که شما را به هدفتان می‌رساند، انجام دهید. اکثر موقع کمبود انگیزه و یا یک انگیزه کوتاه‌مدت وجود دارد.
چند بار برایتان اتفاق افتاد که یک برنامه کاهش وزن را با اشتیاق شروع کرده‌اید به برنامه‌های آئروبیک و بدنسازی روی آورده‌اید. و یا یادگیری یک زبان خارجی را آغاز نموده‌اید، ولی همه را پس از زمان کوتاهی رها کرده‌اید. افراد محدوی دارای قدرت و اراده کافی منظمی هستند که تا آخر آنچه را شروع کرده‌اند، ادامه می‌دهند. نشان دادن انگیزه در ارتباط با موضوع مورد علاقه شما آسانتر است.
اگر نسبت به چیزی تمایل نشان می‌دهید ولی انگیزه کافی برای عمل کردن ندارید، این نشان می‌دهد که آن تمایل به‌قدر کافی قوی نیست. برای کسب انگیزه و اقدام به عملی در جهت نیل به تمایلات نیاز به داشتن تمایلی واقعاً قوی می‌باشد. انگیزه ارتباط بسیار نزدیکی با احساسات و تصورات دارد و این نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید انگیزه خود را قوی سازید باید بر روی احساسات و تصورات خود کار کنید.
● نکته‌هائی در جهت افزایش انگیزه 
۱)- فکر کنید، تأمل نمائید و دریابید که آیا واقعاً می‌خواهید به تمایلاتتان دست یابید و آیا این خواسته ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.
۲)- هدفتان را کاملاً روشن نمائید. نوشتن آن در این کار به شما کمک خواهد کرد. 
۳)- اغلب به هدف و خواسته‌تان فکر کنید. 
۴)- تصور کنید که به هدفتان دست یافته‌اید و ذهنتان را بر روی افکار متضاد آن مسدود سازید. 
۵)- کتاب‌ها و مقالاتی را در مورد موضوع هدفتان بخوانید. 
۶)- در مورد افراد موفق تحقیق کرده و سرگذشتشان را بخوانید. 
۷)- به مزایائی که با دستیابی به اهدافتان به آنها می‌رسید فکر کنید. 
۸)- به احساساتتان پس از دسترسی به هدفتان فکر کرده و آن را مجسم نمائید. 
۹)- اظهارات مثبت را تکرار نمائید اظهاراتی چون ”من این خواسته را دارم و قدرت درونی برای رسیدن به هدفم را دارا می‌باشم“ این گفته را همیشه با ایمان و احساسات قدرتمند تکرار نمائید.
۱۰)- با انجام کاری کوچک در رابطه با هدفتان شروع کنید. موفقیت در امور کوچک منتهی به موفقیت‌های بزرگ می‌شود. 
انگیزه موتوری قدرتمند است که شما را به‌سوی موفقیت و کامیابی در هر زمینه حرکت می‌دهد. 
منبع: http://www.successconciousness.com  
از روزنامه آفتاب یزد
***
در همین رابطه می توانید در آزمون روانشناسى گوکلن خود را بیازمائید.