نرخ بی سوادی در ایران


بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با درک عمیق نسبت به اهمیت سواد در جامعه در هفتم دیماه 1358 فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر فرمودند. از آن زمان تا کنون برای بی سوادی زدایی کار های زیادی صورت گرفته است. در صد بی سوادی در سال 1355 از 52،2 درصد به 15،4 درصد در سال 1385رسیده است. همچنین برای کاهش اختلاف سطح سواد زنان با مردان 75 درصد آموزش ها به زنان اختصاص یافته است. و به همین علت برای کاهش اختلاف سطح سواد در روستاها و شهرها نهضت سواد آموزی بیشتر در روستاها متمرکز شده است.

با ین حال قائم مقام نهضت سوادآموزی در تازیخ 20/11/88 روز سه شنبه گفته است:بیش از 14 میلیون و 200 هزار نفر بی سواد در کشور وجود دارند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، علی ابراهیمیان قائم مقام نهضت سوادآموزی کشور با بیان این مطلب پیش از ظهر سه شنبه در جشن شکرگزاری 119 روستای گلستان در گرگان افزود:از 14 میلیون و 200 هزار بی سواد بیشترین تعداد افراد بی سواد را زنان تشکیل می دهند. وی اظهار داشت: اگر یک زن آموزش ببیند، یک خانواده آموزش می بیند و برای کاهش نرخ بی سوادی بین بانوان باید تلاش شود. وی خاطرنشان کرد: در 3 دهه گذشته 9.5 میلیون نفر بی سواد مطلق در کشور باسواد شدند و بیش از یک میلیون نفر بی سواد به مدارج عالی دست یافتند.

برخی آمارها گویای این است که نرخ سواد درایران ۸۲درصد است وحدود دو سوم افراد زیر ۳۰ سال باسوادند. این درحالیست که نرخ سواد در سوئد 99درصد است. ایران در خاورمیانه پس از کشورهای همچون، بحرین 86 درصد، قطر 89درصد ، ترکیه ۸۷ درصد و ... قراردارد.

همچنین ایران از نظر نرخ سواد گروه سنی ۱۵ سال به بالادر میان ۱۳۹ کشور جهان در رتبه ۸۷ قرار دارد. و در آموزش بزرگسالان مقام اول را در خاورمیانه دارد.