اوتیسم (درخود ماندگی) چیست؟

اوتیسم یا درخود ماندگی یک ناتوانی پیچیده رشدی است که معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود.
این عارضه نتیجه اختلالی عصب‌شناختی است که بر کارکرد طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد و رشد آن را در نواحی مربوط به ارتباط و تعامل اجتماعی دچار اشکال می‌کند.
علائم و نشانه‌های اصلی اوتیسم شامل اختلال در ارتباط و مراودات اجتماعی و رفتارهای تکراری است. 
کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلاتی در صحبت‌کردن با دیگران داشته باشند یا هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید به چشم‌های شما نگاه نکنند.
کودکان مبتلا پیش از آنکه بتوانند توجه خود را به کاری جلب کنند، ممکن است مجبور باشند برای مثال مدادهای‌شان را ردیف کنند یا جمله مشابهی را بارها و بارها تکرار کنند تا خودشان را آرام کنند.
به طور کلی افراد مبتلا به اوتیسم در سه زمینه;
 "مراوده اجتماعی (دشواری در ایجاد روابط اجتماعی: منزوی از دیگران و یا بی تفاوت نسبت به آنان بودن)،
 "ارتباط اجتماعی (دشواری در ایجاد ارتباط لفظی و غیر لفظی: درک نکردن کامل مفهوم حرکات و اشارات، حالات صورت و لحن صحبت دیگران) .
 "تخیل" (دشواری در یادگیری بازی هایی که چند نفر در آنها درگیر هستند و یا باید از قدرت تخیل برای فهم آنها استفاده کرد ) دچار اشکال هستند.
رفتار تکراری و مقاومت در مقابل تغییر روال کار و زندگی نیز جزو خصوصیات فرد اوتیستی است. 
از آنجایی که افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است علائم و خصوصیات گوناگونی را از خود نشان دهند، اوتیسم در واقع شامل "طیفی" از اختلالات است.
علت به وجود آورنده اوتیسم نامعلوم است. اوتیسم در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند و علاجی قطعی برای آن وجود ندارد، اما درمان می‌تواند به مبتلایان کمک کند.
درمان‌هایی که برای اوتیسم به کار می‌رود، شامل رفتار درمانی و ارتباط‌درمانی و داروهایی برای کنترل علائم مبتلایان است
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=40179
منبع: همشهری آنلاین


ضوابط تشخیص اوتیسم
وجود حداقل ۶ مورد از موادی که در بند‌های اول، دوم و سوم توصیف شده‌اند. لااقل دو ماده از بند اول و یک ماده از هر یک از بند‌های دوم و سوم الزامی است.
اول) اختلال کیفی در تعامل‌های اجتماعی با توجه به وجود دست کم ۲ عنصر از عناصری که در پی می‌آیند:
۱) اختلال بارز در به کار بردن رفتار‌های غیر کلامی متعدد مانند تماس چشمی، حالت چهره، وضع بدنی و حرکت‌ها به منظور تنظیم تعامل‌های اجتماعی.
۲) ناتوانی در ایجاد روابط با همسالان به تناسب سطح تحول.
۳) فقدان تمایل ارتجالی (خود انگیخته) به تقسیم کردن شادی‌ها، رغبت‌ها و یا موفقیت‌های خود با دیگران (برای مثال نشان ندادن، نیاوردن یا اشاره نکردن به اشیای مورد علاقه خود).
۴) فقدان تقابل هیجانی یا اجتماعی.
دوم) اختلال ارتباطی که براساس وجود دست کم یکی از عناصر زیر برجسته می‌شود:
۱) تأخیر یا فقدان کامل تحوّل زبان گفتاری (بدون آنکه با کوشش برای جبران آن از طریق شیوه‌های دیگر مانند حرکت یا حالت‌های چهره، همراه باشد).
۲) در افرادی که به قدر کافی از گفتار متناسب برخوردارند، اختلال بارز در آغاز یا حفظ جریان محاوره با دیگری.

۳) استفاده قالبی و تکراری از زبان یا وجود زبان غیر معمولی.
۴) فقدان بازی‌های تخیّلی (وانمود کردن) متنوّع و ارتجالی یا بازی‌های تقلیدی اجتماعی متناسب با سطح تحوّل.
سوم) محدود، تکراری و یا قالبی بودن رفتار‌ها، رغبت‌ها و فعالیت‌ها با توجه به وجود دست کم یک از عناصر زیر نشان داده می‌شود:
۱) دل مشغولی متمرکز بر یک یا چند کانون رغبت یکنواخت و محدود که از نظر شدت یا جهت، نابهنجار است.
۲) چسبندگی ظاهراً انعطاف ناپذیر به عادت‌ها ۳) اطوار گری‌های حرکتی قالبی و تکراری (مانند به هم زدن یا پیچ دادن دست‌ها یا انگشتان، یا حرکت‌های پیچیده تمامی بدن).
۴) دل مشغولی دایم نسبت به برخی از اجزای اشیا.
منبع: http://fa.wikipedia.org/wiki/


جهت اطلاعات بیشتر از این منابع استفاده کنید:
http://www.multikulti.org.uk/fa/health/what-is-autism/index.html
http://daneshnameh.roshd.ir

نظرات 12 + ارسال نظر
ر جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:30 ب.ظ http://rasoolpapaei.blogfa.com/

بابا آب داد شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:58 ب.ظ http://www.babaabdad.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
بسیار عالی و خواندنی استفاده کردم
موفق باشید
[گل] [گل] [گل]

اندیشکده اینترنتی دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:25 ق.ظ http://www.webthinker.net

"با سلام. ممنون از مطالب مفیدتان.......امیدواریم از سایت ما هم که در زمینه آموزش و نرم افزارهای تحت وب آموزشی فعالیت می کند بازدید نمایید.

فرید صلواتی دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:54 ب.ظ http://www.faridsalavati.blogfa.com

"یا مرگ یا کهریزک"

بابا آب داد پنج‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:41 ب.ظ http://www.babaabdad.blogfa.com/

در خلوت شب ز حــق صـدا می آید
از عطر سحر بوی خدا می آید
با گوش دگر شنو به غوغای سکوت
کز مرغ شب ، آواز دعا می آید

حلول ماه ضیافت الهی را به شما دوست عزیز تبریک میگم
ما رو از دعای خیرتون محروم نفرمایید
التماس دعا
[گل]

فریده جمعه 30 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:43 ب.ظ http://www.class-avvali.persianblog.ir

سلام همکار عزیز
مطلب مفیدی را عنوان کردید.

ماه رمضان شد می و میخانه بر افتاد
عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد
افطار به می کرد برم پیر خرابات
گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد
با باده وضو ساز که در مذهب رندان
در حضرت حق این عملت بارور افتاد

موفق و موید باشید.

ر شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:14 ق.ظ http:///http://rasoolpapaei.blogfa.com/

وزیر شدن

فریده سه‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:16 ب.ظ http://ft87mehra.blogfa.com

مطالب ÷ر بار و مفیدی دارید اگر اجازه دارم لینک بدم.....خوشحال میشم به وبلاگ من هم سری بزنید

دلسوخته چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 07:46 ب.ظ http://ppp999.blogfa.com/

سلام اگر با لینک کردن موافقی بسم الله
http://ppp999.blogfa.com/

معلم راهنما یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:49 ب.ظ http://rahnamamoalem.blogfa.com/

سلام . عبادت قبول . از لطف و بذل توجه شما متشکرم . موفقیت توام با شادی برایتان آرزومندم

لطفی چهارشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 06:46 ق.ظ http://www.akhlaghenik.blogfa.com

•با عرض سلام ؛ مطالب خواندنی و مفید ی دروبلاگتان درج می کنید ؛ ضمن خسته نباشید ؛منتظرحضور سبز شما در« پیک آموزشی » هستم .متشکرم

بار امانت آسمان یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:51 ب.ظ http://baraamanat.persianblog.ir/

"جز کعبه تنها مدرسه است که همه سوی آن قبله است."

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد