بی خدایان

در طول تاریخ همیشه گروهی از انسانها خدا را به هر شکل ممکن قبول نداشته اند. خصوصا با ظهور برخی مکاتب مثل کمونیست در قرون اخیر این مسئله صورت جدی تری به خود گرفت.

احتجاج امامان شیعه خصوصا امام جعفر صادق(ع) در زمان خود با بی خدایان گواهی بر این مسئله است.

بی خدایان چه کسانی هستند؟

به کسانی می گویند که به وجود خدا یا خدایان اعتقادی ندارند. در نتیجه به وجود روح و فرشتگان و شیطان و غیره هم اعتقادی ندارند و آنرا خرافه می دانند. این گروه دو دسته اند:

 دسته ای اول اصلا به وجود خدا هیچ نوع اعتقادی ندارند. که به آنها آتئیست می گویند.

دسته دوم هم می گویند، نمی توان فهمید که خدایی وجود دارد و اگر هم خدایی وجود داشته باشد قابل اثبات نیست. که به این گروه آگنوستیک می گویند.نتیجه عقاید این دو گروه همان خدا ناباوری است.

اما سوال  این است که چه در صدی از جمعیت جهان خدا را قبول ندارند؟ آیا در این مورد تحقیقی صورت گرفته است؟

تاکنون اشخاص مختلفی در مورد میزان اعتقاد به خدا در جهان دست به تحقیق زده اند. اولین آنها شخصی به نام لوبا است که یکبار در سال 1916 و بار دیگر در سال 1933دست به تحقیق آماری در این رابطه زد. براساس این تحقیق حدود 6/5 درصد در سال 1916 و 5/4 درصد در سال 1933 از مردم جهان به خدا اعتقاد نداشتند. و حدود 15درصد نیز علیرغم اعتقاد به خدا، بی دین بودند یعنی هیچ دین زمینی یا آسمانی نداشتند.

همچنین لوبا در سال 1916 تحقیقی مشابه ای در میان دانشمندان انجام داد. که میزان اعتقاد به خدا در بین آنها 40 درصد بود و 60 درصد آنها به خدا اعتقاد نداشتند.(این تحقیق از بین 1000دانشمند در رشته های مختلف انجام شده بود) و بیشترین بی اعتقادی در بین فیزیک دانان و ریاضی دانان و کمترین آنها در بین روان شناسان  بوده است.

تحقیقات لوبا را در سال 1996 دو محقق دیگر به نام های پرفسور تاریخ علم به نام لارسون و دیگری خبرنگاری به نام ویتهام ادامه دادند. نتایج تحقیقات این دو نفر نشان می داد که در طول 80 سال گذشته اعتقاد دانشمندان به خدا تغییر نکرده است. در حالیکه لوبا پیش بینی کرده بود که با افزایش و گسترش علم در جهان بی اعتقادی به خدا هم سیر صعودی به خود خواهد گرفت اما با وجود اینکه دانشمندان سال 1996 بیشتر از دانشمندان سال 1916 می دانستند اعتقاد به خدا تقریبا ثابت مانده بود. و این چیزی بود که آنها نتوانستند جواب قانع کننده ای به آن بدهند.

همچنین تحقیقات مختلفی در بین دانش آموزان صورت گرفته است تا به این مسئله پاسخ داه شود، آیا بین هوش آنها و بی اعتقادی به خدا همبستگی وجود دارد یا نه؟

 برخی از این تحقیقات نشان می دهد که افراد باهوش تر آمادگی بیشتری دارند تا خدا انکار کنند.

مثل هیلدین کارل سون 1933 و  یونگ دوستین 1966و فلیک 1980 و کسان دیگر.

***

بی خدایان علیرغم عقاید شان امروزه در این زمینه کتاب ها و مقالات زیادی منتشر نموده اند و همچنین وب سایت های مختلفی در این زمینه در حال فعالیت هستند برخی از شما هم ممکن است مایل باشید از آن اطلاع پیدا کنید اما نویسنده توصیه می کند اگر خدا باور و مذهبی هستید ولی ایمان راسخ ندارید در مطالعه آثار آنها محتاط باشید چون مجبور می شوید از نو هویت سازی کنید و انرژی زیادی را صرف بهسازی عقاید تان کنید و احتمالا در جامعه سنتی خود دچار تضاد و سردر گمی فکری می شوید.

نظرات 11 + ارسال نظر
عبدالرشید شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:40 ب.ظ http://law.blogsky.com

786
سلام دوست من
وبلاگ خیلی جالبی داری؟!؟
تبادل لینک کنیم
با تشکر http://www.law.blogsky.com

سپهری دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:42 ب.ظ http://sokhan-moshtarak1.blogfa.com/


صوفی شهر بین لقمه به شبه میخورد
پار دمش دراز باد آن حیوان خوش علف

شرکت در خریدو فروش سهام از جیب چه کسانی و با کدام اعتبارو پشتوانه ای صورت میگیرد؟؟

انوری ثانی پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:26 ب.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

نوشته رو در مورد بی خدایان خوندم . خدا خودش به همه ما راه راست رو نشون بده . آمین .
.............
اگر گفتم شما سخت گیر هستید منظور خاصی نداشتم . این نوشته های شما و انتخاب کردن های شما در مورد متن وبلاگتون به من اینطور القا می کنه که شما جدی هستید. همین .
در مورد بازدیدم از وبلاگها باید بگم که هفته ایی یکبار سعی می کنم به اکثر وبلاگهایی که لینک کردم از جمله وبلاگ پربار شما سر بزنم و از محتوای وبلاگها آگاه بشم .همین . (لبخند)

sokhan-moshtarak1 شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:37 ق.ظ http://sokhan-moshtarak1.blogspot.com

همکار گرامی منتظر نظر شما دررابطه با مقاله و در ادامه پای صحبت یکی از اعضای کانون صنفی
هستم
سپهری

هنر معلمی دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:34 ق.ظ http://honaremoalemi.blogfa.com/

پیروز باشید

علی پنج‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:30 ق.ظ http://tomyanh.blogfa.com/

سلام

انوری ثانی شنبه 1 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:24 ق.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

خوشحالم که خاطراتم رو همچنان دنبال می کنید .(گل)
.......
در مورد شیطنت دانش آموزان باید بگم : کاملا موافقم . گاهی اوقات دانش آموز اصلا نیازی به پنهان کاری نداره و خیلی هم دوست داره که اذیت هاش رو بصورت آشکار نشون بده . اونجاست که انوری می شینه و گریه می کنه (لبخند)

انوری ثانی پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:47 ق.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

سلام .
پرسیده بودید که چرا ما نمره انضباط میدهیم؟؟
راستش من خودم یکی از دبیرانی هستم که همیشه برای کلاسهای ناسازگار تقاضا می کنم تا نمره انضباط بدهم .
از اونجایی که نمی تونم از نمره درسی دانش آموز کم کنم ( صحیح نیست که درس رو به انضباط ربط بدیم ) اینه که همیشه برای کلاسهای مشکل دار تقاضا می کنم برگه انضباطی هم به دبیر اختصاص داده بشه . همین و دیگر هیچ . (لبخند)
....
وبلاگم به روز شد.

رضا واحدی یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 10:28 ق.ظ

خودم به خدا اعتقاد ندارم
از طرفی مشکلی هم با جامعه ندارم
جامعه سنتی ساخته اذهان سنتی است
برای رهایی از بند تغییر بهتر از سازگاری است
لااقل به نفع آیندگان ...
-----
سر افراز باشیم

محمدی چهارشنبه 26 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:27 ب.ظ http://havarman.blogfa.com

همه ما این روزها با این پرسش مواجه ایم که چرا جوانان و دانش آموزان کشورمان ، که پس از انقلاب اسلامی متولد شده و در فضای فرهنگی و تربیتی جمهوری اسلامی رشد کرده اند با سطح انتظارات و توقعات متولیان تعلیم و تربیت همسو و هماهنگ نیستند ؟....
من ز صد یک گویم و آن هم چو مو ....
به روزم
[گل]

ام بی اف دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 03:12 ق.ظ

راستش امروزه در مورد دلایل اصلی خدا باوری بحثهای زیادی شده که من مطالعشون کردم ولی هیچ کدومشمن با وجود ظاهر ابتداییشون به هیچ وجه منطقی نیستن برعکس چون خودم به زیست علاقه زیادی دارم در حیطه این علم دلایل زیادی رو میشه برای منکر شدن خدا پیدا کردم (نظریه تکامل رو میگم با همه استنباطهای اون) برخی منکر این نظریه میشن که البته این نظریه از قانون گرانش نیوتن مستدل تره برخی هم که کم هم نیستند فکر میکنن میتونن اونارو با هم پیوند بزنن ولی کاملا در اشتباهن چون فکر میکنن تنها حرف این نظریه علمی اینکه انسان رو از نسخه حیوانات متکامل میدونه ولی باید بدونن اگه این نظریه رو اگه قبول کنن (که مجبورند یک روزی اونو قبولکنن) در واقع قبول کردن که عقل انسان هم از حیوانیت تا بدین جا رشد و تکامل پیدا کرده بنا براین خیلی ساده میشه استنباط کرد که حیوانات دیگه هم میتونن مثل ما اشرف مخلوقات بشن تنها موارد مورد نیاز :وقت برای ایجاد جهش های ژنی و کمی زمان برای تکامل هستش (انتخاب برترینها) امیدوارم به نظراتم پاسخ بدیدمن خودم یک خداناباور هستم با تشکر

با سلام
امروزه هر فرد آگاهی گر چه خدا باور باشد تکامل را قبول دارد. تمام اسناد و مدارک نشان می دهد که تکامل وجود داشته است. اما اینکه این نظریه وجود خدا را رد می کند برای من جای تعجب دارد! آیا واقعا نظریه تکامل خدا را رد می کند؟
بررسی آیات قران کریم نشان می دهد که قرآن هم تکامل را قبول کرده است و در کار جهان حرکت از نقص به سوی تکامل از اول بوده است. حتی آیات مربوط به خلقت انسان نشان می دهد که انسان به شکل امروزی حاصل تکامل بوده است. خلقت جهان در شش روز(شش دوره) هم بیان این واقعیت است. به نظر می رسه تکامل خود اثبات کننده خداست.همه جهش های ژنی و انشقاق گونه ها مربوط به شیوه کار خداست گر چه ما از آن ممکن است تصادف را استنباط کنیم.
با تشکر از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد