یادگیری از طریق همیاری (Cooperative Learning):

مقدمه: پژوهشگران اظهار داشته اند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعالیت های یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید دانش و اطلاعات حیاتی است. در سال های اخیر بسیاری از معلمان فواید و اثرگذاری های راهبردهای یادگیری را از طریق همیاری دریافته اند. یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند.

هدف: هدف نهایی از کاربست الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری دستیابی به فعالیت های عالی ذهنی است. در واقع با وجود تفاوت های موجود در روش اجرای الگو، پنج عنصر در استفاده از الگوی یادگیری از طریق همیاری بسیار اساسی به نظر می آید:

همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارت های اجتماعی و پردازش گروهی. این عناصر معلم را از سخنرانی صرف و دانش آموز را از تکرار بی مورد آموخته هایش رها می سازد. افزون بر این، یاگیری از طریق همیاری فرصت هایی را پدید می آورد که یاد گیرندگان بتوانند در موقعیت هایی چون کار گروهی، ارتباطات، ایجاد هماهنگی اثرگذار و تقسیم کار موفق شوند. بنابراین، مشاهده می شود که دانش آموز در گروه های یادگیری از طریق همیاری باید بیش از یادگیری در قالب الگوهای دیگر به فعالیت بپردازند.

امروزه، متخصصان آموزش و پرورش الگوهای گوناگونی را برای همیاری به کار می برند ولی مراحل اساسی اجرای الگو به صورت  زیر است:

مراحل اجرای الگو :

۱- ابتدا گروه ها شکل می گیرند. گروه های ناهمگن که دارای اطلاعات و توانایی های مختلف، گوناگون و متنوع هستند، مؤثرتر خواهند بود. در یادگیری از طریق همیاری، تفاوت افراد گروه باعث کارآمد شدن یادگیری می شود. توجه داشته باشید که یکی از هدف های یادگیری از طریق همیاری این است که دانش آموزان یادبگیرند با هر کسی کار کنند.

(اگر هدف تسلط در مهارت های خاصی باشد، می توان از گروه همگن استفاده کرد) پس از تشکیل گروه ها معلم به کمک دانش آموزان قوانینی را تدوین می کنند که بهتر است تعداد آنها محدود باشد (حدود 3 تا 5 قانون)

کلاس باید در مورد این قوانین توافق کند. این قوانین را می توان در تابلوی کلاس نصب کرد.

نمونه های این قوانین عبارتند از:

- گروه های مختلف نمی توانند با همدیگر صحبت کنند.

- همه عضوی از گروهند و در کارها همه باید شرکت کنند و سهیم شوند.

- اول سؤالات خود را از اعضای گروهتان بپرسید بعد از معلم سؤال کنید.

2- در این مرحله معلم حدود 15 دقیقه درباره ی هدف های مهم درس، انتظاراتی که از دانش آموزان در پایان جلسه وجود دارد و مطالب اصلی درس که نیاز به توضیح دارد صحبت می کند (اهداف را بهتر است به طور غیرمستقیم مثلا˝ از طریق پرسش، فعالیت و یا حتی عکس مطرح نمود)

3- در مرحله ی سوم به دانش آموزان فرصت داده می شود که در یک زمان مشخص روی مطالب و یا فعالیت هایی که در اختیار آنها گذاشته شده در گروه های خود تمرین و کار کنند. تنظیم و کنترل وقت در این مرحله لازم است و معلم با حضور در گروه های مختلف ضمن ارزشیابی غیر محسوس از کار گروه ها در صورت ضرورت راهنمایی های لازم را انجام می دهد.

4- در این مرحله نتایج کار گروه ها به نمایش گذاشته خواهد شد. برای نمایش کار گروه ها روش های مختلفی وجود دارد مثلا" می توان از مدیر هر گروه خواست تا در یک زمان مشخص و کوتاه نتایج کار گروه خود را ارائه دهد و سپس معلم یا سایر گروه ها می توانند پرسش هایی از وی یا سایر اعضای گروهش داشته باشند. روش دیگر این است که هر گروه نتایج کار خود را روی یک برگه یا مقوا به صورت نوشته، نمودار یا نقاشی به تصویر درآورده و این برگه ها روی تابلو یا دیوار کلاس نصب شده و در معرض دید و نقادی سایر گروه ها قرار گیرد

5- در آخرین مرحله که مرحله ی ارزشیابی است معلم کار گروه ها را مورد ارزشیابی قرار می دهد. در این مرحله معلم می تواند از چک لیست هایی که در اختیار دارد استفاده کند و اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی را مورد نظر قرار دهد. همچنین برای ارزشیابی می توان از گروه ها کمک گرفت و با کمک گروه ها معیارهایی برای ارزشیابی تدوین نمود و براساس این معیارها حتی خود گروه ها می توانند به ارزشیابی از کار خود (خودارزشیابی) بپردازند

http://computerteachers.blogfa.com

 

 

 

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
انوری ثانی پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:50 ق.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

بوی باران بوی سبزه بوی خاک .
شاخه های شسته . باران خورده پاک
آسمان آبی و ابر سپید .
عطر نرگس . رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک می رسد اینک بهار

خوش به حال روزگار.
[گل]... ســـــــال نو مبـــــــارک ... [گل]

علی پورسلیمان یکشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 04:05 ب.ظ http://www.smiedu.blogfa.com

سال نو مبارک

انوری ثانی چهارشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 04:20 ب.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

از اینکه در سال گذشته همراه وبلاگم بودید سپاسگزارم.

سپهری پنج‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:51 ق.ظ http://sokhan-moshtarak1.blogfa.com/

با درود همکار گرامی
من به شما باایمیل جدید نامه دادم اگر دریافت کردید حتما ما را با خبر کنید
ایمیل جدید من
negareshe87@gmail.com
میباشد
سپهری
سخن مشترک

روش تدریس جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:21 ب.ظ http://farayandtadris.blogfa.com/

نکات کلیدی در وبلاگ نویسی


نسرین شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:15 ق.ظ http://www.sibegolab.blogfa.com

سلام
اللهم عجل لولیک الفرج
منتظرتم
یا حق

مصلح شمس الدینی سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:36 ب.ظ

لطفا تست مجانی دکتر شریعتمداری را ر رابطه با درس اصول فسفه تعلیم و تربیت دوباره روی وبلاگ قرار دهید.
با تشکر کارشناس آموزش ابتدایی
شهرستان اشنویه
آذربایجان غربی

امین میرموسوی شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:41 ب.ظ http://childhoodpsy.mihanblog.com

با سلام
وبلاگ شما حکم یک مرجع رواان شناسی و آموزش و پرورش را دارد بسیار جذاب و کامل است و من حیف می آید لینک نکنم
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد