تعلیم و تربیت و عقب ماندگی ایران

خلاصه ای از مطالب:

همانگونه که می دانیم، کشور عزیز ما با کشور ژاپن تقریباً همزمان با علوم جدید و راه و رسم آموزش به روش نو، در مغرب زمین آشنا شد.

1- کشور ژاپن به لحاظ الگوبرداری درست از غرب و با تکیه بر سنت های اصیل ملی، کار خود را از آموزش شروع کرد. در دور افتاده ترین روستاها، با همکاری مردم، به طور جدی، مدارس ابتدائی را تأسیس و گسترش داد. معلمان این مدارس برای تدریس علوم از روش « یادگیری با عمل » بهره جستند

۲- ژاپنیها ، برای خانه های مسکونی خود حداقل و برای مدارس حداکثر وسعت را در نظر گرفتند. در آموزش از روش شاگرد محوری بهره گرفتند.

۳- مسئولان سیاسی و علمی و فرهنگی ژاپن بارها گفته اند، که : « برخلاف آنچه عده ای تصور می کنند، ما ابتدا از توسعه ی آموزشی و علمی شروع کردیم و بعد به دنبال آن، به توسعه ی اقتصادی دست یافتیم »، در واقع مبنای اصلی توسعه اقتصادی ژاپن « توسعه آموزشی » است.

۴- از سوی دیگر وقتی زمامداران امیرکبیر بنیانگزار دارالفنون را از صحنه بیرون کردند، هدف های اصلی او را نیز فراموش کردند.در کشور ما علوم طبیعی تدریس شد، اما بدون اجرای آزمایش!!

۵- در مغرب زمین، شاگرد و معلم با کار وکوشش و تلاش شبانه روزی، در آزمایشگاه های کوچک و بزرگ، قوانین طبیعی را با روش علمی کشف کردند، و آنرا بسط دادند که به صورت کاربردی درآوردند و بدین ترتیب مبانی صنعت و تکنولوژی خود را استحکام بخشیدند.

۶- ما در حق دانش آموزان خود که از خوش استعدادترین، دانش آموزان جهان می باشند. کوتاهی کردیم استعدادهای ایشان را تباه ساختیم. مستقیم ترین راه تدریس علوم را که روبرو کردن دانش آموز با پدیده های طبیعی است، رها ساختیم و از دانش آموزان خود خواستیم که فقط عبارتی که قانون را بیان می کند، از بر کنند

۷- هیچ سئوال کرده ایم که به چه دلیلی معادن سیلیس خود را با ارزان ترین قیمت به بیگانگان بفروشیم و عدسی های گوناگون را با گرانترین قیمت وارد می کنیم؟

۸- در آموزش و پرورش باید یک راست به سراغ معلم و روش تدریس رفت.

۹- لذا همه باید به معلم و مدرسه کمک کنیم تا بتواند رسالت بزرگ خویش را به انجام برساند می دانید که معلمان در کشورهای شرقی در بین خوش استعدادترین، علاقه مندترین و آگاه ترین و دلسوزترین دانش پژوهان انتخاب می شوند و پس از کسب آموزش های نو و مناسب راهی کلاس می شوند.

۱۰ بیداری مغرب زمین از زمانی شروع شد که، در خواب رفتیم، به خود مشغول شدیم و به وسیله ایادی استعمار ( دشمنان دانا ) و دوستان نادان گاهی به آخرت گرایی مطلق دعوت می شدیم

۱۱-بپذیریم کشوری هستیم عقب مانده و نه در حال توسعه، زیرا هنوز نتوانسته ایم از یک سو در مقابل بلا یایی همچون سیل و زلزله و برآمدگی آب دریا و ... مقاومت کنیم و ایمن باشیم و از سوی دیگر نتوانسته ایم دردهایی همچون فساد، دروغ، جهل و بی سوادی و خرافه پرستی و سرپیجی از قانون و ... را ریشه کن کنیم. ادامه را کلیک کنید.

منبع:

a.dehkordi - www.iranika.ir

نظرات 8 + ارسال نظر
وحدانه . سایت خاطرات استاد فیزیک شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:48 ب.ظ http://www.vahdaneh.persianblog.ir

عزیزم . ما فقط بلدیم خوب حرف بزنیم و البته حرفای خوب . اما همه مون - همه - تو عملش موندیم .

کمیته معلم آزاده دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:35 ق.ظ http://moalemeazadeh.blogfa.com/

بعد از سه ماه تعطیلی , سال جدید را چگونه آغاز خواهیم کرد ؟
این سوالی است که ما در جلسات کمیته معلمین آزاده به آن رسیده ایم هرچند دیر به این جمعبندی پرداختیم اما باید در روزها باقی مانده به سال تحصیلی جدید با برنامه ای جدید سال را آغاز کنیم

به نظر شما مهر ماه را چگونه آغاز کنیم ؟
مهر ماه امسال بدون یاران و همکاران اخراجی و تبعیدی !
ما می گوئیم مهر را ماه اعتراض به احکام ناعادلانه اعلام کنیم ؟
نظر شما چیست ؟

منتظر نظرات شما در وبلاگ اندیشه معلم هستیم

انوری ثانی چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:04 ب.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

ژاپن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.........
آقا من همین امروز زنگ زدم اداره . سلام می کنم . میگم خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم . اما اون آقایی که گوشی رو برداشته بود حتی جواب سلامم رو هم نداد چه برسه به جواب خسته نباشید و .....
منظورم اینه بعضی از ماها که تعدادمون هم کم نیست حتی بلد نیستیم درست حرف بزنیم یا جواب بدیم ... حالا می خواهید آموزش و پرورش درست کنیم؟؟؟؟ ( این دفعه سومه که من به این بخش اداره زنگ میزنم و همین برخورد رو می بینم )
به نظرتون ژاپنی ها هم این برخورد رو دارن؟؟؟؟ آقایی که زبون صد گرمی رو برای جواب سلام توی دهان مبارک نمی چرخونه چطوری می تونه دست مبارک رو برای کارهای عمرانی حرکت بده؟؟؟؟( عمران از هر نوعش منظورمه )

کمیته معلم آزاده چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:55 ب.ظ http://moalemeazadeh.blogfa.com/

حکم های مهرورزانه در آغاز سال تحصیلی جدید

در وبلاگ اندیشه معلم بخوانید:

درس سوم ...
سالی تحصیلی جدیدی را شروع میکنیم که در پشت سر بیش از پنجاه اخراج , تبعید , تعلیق و ... داشتیم و انبوه تجربه ای که به قیمت گزاف بدست آوردیم...

درس اول آزادی , اعتراض درس دوم تحصن , اعتصاب درس سوم ...

سخن مشترک یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:20 ب.ظ http://sokhan-moshtarak.blogfa.com/

معلمین, فرهنگیان, همکاران و همراهان
آغاز سال تحصیلی جدید را به شما و همه عزیزانی که در سراسر ایران مشغول به تدریس هستند را تبریک میگوییم. باشد تا سال تحصیلی جدید را با پشتکار, تلاش و پافشاری بر خواسته هایمان آنطور که شایسته ما معلمین است آغاز کنیم, ادامه بدهیم و به پایان برسانیم. و در این راستا برای همراهی و همکاری دست یاری به سوی هر معلمی که به دنبال رسیدن به این خواسته ها است دراز میکنیم.
مجددا سال تحصیلی جدید بر همه مبارک

سخن مشترک

وحدانه . سایت خاطرات استاد فیزیک سه‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 03:35 ب.ظ http://www.vahdaneh.persianblog.ir

سلام دوباره . ای بابا چرا اپ نمی کنید ؟

صدای معلم پنج‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:02 ب.ظ http://sedaiemoallem3.blogfa.com

سلام
لطفاَ بیانیه ی کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت بازگشایی مدارس را منعکس کنید!

http://sedaiemoallem3.blogfa.com/post-192.aspx

سعید جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:17 ق.ظ http://www.edupsy.parsiblog.com

سلام
به نظرم مشکل اصلی ما در شیوه اندیشه و نگاه ما به دنیا است. تا وقتی که روش برخوردمون با مسائل علمی نشده فقط از چاله به چاه میفتیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد