زنان - تحول و بیداری(قسمت سوم)

 ما در قرن بیست و یکم در شرایط بیداری عجیبی بسر می بریم. شرایط فرهنگی و اجتماعی ما به سرعت در حال تغییر و تحول است. جلوه ها و نمودهای این بیداری انسان را مسحور خود می کند و انسان در آرامش متفکّرانه در ذهن خود به نظاره آن می نشیند. در این میان بیداری و تحول زنان انسان را به تعجب وا می دارد کسانیکه طی هزاران سال گذشته در شرایط مرد سالارانه می زیستند و مطیع مردان بودند و بعضا مردان آنها را شایسته کامل شدن و عقلانیت نمی دانستند. و در برخی جوامع نیز مردان به شدت آنها را در حجاب قرار میدادند و حق فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را از آنها سلب می کردند و خود به اریکه ی قدرت می نشستند و آنها را دنباله روی خود کرده بودند. زنانی که شرایط مساوی برای کسب آگاهی و بینش هم اندازه مردان نداشتند و یک نابرابری بزرگی بین زن و مرد وجود داشت که هم اکنون نیز کماکان ادامه دارد.

البته چنین روندی عامرانه و با برنامه ریزی قبلی از سوی مردان نبوده است. بلکه این یک روند طبیعی تداوم بقای نسل انسان بوده است که مردان بعلت برتری ذاتی از نظر قدرت بدنی نسبت به زنان و همچنین توانایی در ارائه رفتارهای خشونت آمیز برای صیانت از حریم خانواده و به دست داشتن اقتصاد خانواده خودبخود آنها را برای تسلط نسبت به زنان سوق می داد. و مرد حامی زن و فرزندان می شد. و زن در سایه حمایت او زندگی می کرد. و اینگونه مرد یکه تاز میدان می شد.

اما با پیشرفت جامعه انسانی و از بین رفتن تهدیدات گذشته و کار کردن زنان در بیرون از خانه و کسب استقلال مالی،که همراه با افزایش علم و دانایی انسان بود کم کم انسانها به خود آمدند و حقوق همدیگر را شناختند. و برابری خود را درک کردند. و گویا نقشهای گذشته مردان هم در قبال زنان  بتدریج تضعیف شد. و زنان به بازیابی خود پرداختند و بخود اندیشیدند که آنها هم به اندازه مردان حق و حقوقی دارند که باید به آن برسند.

 به نظر می رسد که با پیشرفت جوامع انسانی و افزایش دانایی و کامل شدن امنیت، زنان به سوی استقلال کامل پیش بروند و بدون نیاز به کسی که باید برای او امنیت ایجاد کند زندگی کنند. در پی چنین وقایعی است که جنبش های فمینیستی در جهان شکل گرفته است و در رفتارهای اجتماعی زنان تغییرات محسوس را می بینیم. رفتارهای که بعضا چنان افراطی است، که باعث بروز مشکلاتی می شود. امروزه بخشی از اختلافات خانوادگی و کجروی های اجتماعی مربوط به استقلال و بیداری و تحول اجتماعی و فرهنگی زنان است. و زنان مایل هستند رفتارهای استقلال طلبانه از خود بروز دهند. اما برخی از مردان طبق عادات گذشته چنین چیزی را نمی پسندند و با آن مبارزه میکنند و چون زنان نیز جایگاه خود را پیدا کرده اند بعضا مجبور به طلاق می شوند.اما واقعاً زنان به پیش می تازند و در شرایط فراهم آمده بهتر از مردان به علم و دانش می پردازند و به همه اطلاعات دسترسی دارند( چیزی که قبلاً امکان نداشت.) به رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، روزنامه، مجله، و و و... همه اینها آنها را دگرگون خواهد کرد. و ممکن است در آینده در رهبریت جوامع از مردان پیشی گیرند و یا حداقل تعادلی بین زن و مرد به وجود بیاید.

نظرات 3 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:22 ق.ظ http://www.javanedu.blogfa.com/

سلام یه سر بزنید.

غفارصفری جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:28 ب.ظ http://khoshkhabar-marand.blogfa.com

سلام
من هم یک معلم هستم . در سر ایران شهر مرند . لینکتون کردم . برایتان آرزوی موفقیت می کنم

فتحیه اسلامی یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:15 ق.ظ

بسیار مفید بود. متشکرم.موفق باشین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد