وجود ‌٣٥ هزار دانش‌آموزان معتاد در کشور

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، دکتر نارنجیها ـ محقق و معاون موسسه تحقیقات داریوش ـ در نشست پژوهشی و هم‌اندیشی پژوهشگران و کارشناسان سوء مصرف مواد مخدر با استناد به آخرین نتایج تحقیقات RCA در زمینه مصرف مواد مخدر، عنوان کرد:

35 هزار دانش‌آموزان معتاد در کشور وجود دارد و متاسفانه اغلب دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان مواد مخدر جدید از نوع شیشه و کراک را می‌شناسند اما مسوولان مدارس در این زمینه اطلاعات کمی دارند.

شیوع اعتیاد در میان مردان 93 و در میان زنان هفت درصد است که البته آمار دقیق در مورد زنان معتاد به دلایل مختلف دشوار است و امکان بیشتر بودن این رقم نیز وجود دارد.

اغلب معتادان از سطح تحصیلات پایینی برخوردار بوده و زیر دیپلم و دیپلم هستند که اهمیت نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است.

اعتیاد در همه اقشار و مشاغل وجود دارد، اما کارگران بیشتر از سایر مشاغل در معرض خطرند به طوری که طبق نتایج تحقیقات 15 درصد از کارگران ساده و 17 درصد کارگران ماهر در معرض خطر این معضل هستند.

نیمی از معتادان از طریق دوستان به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند و متاسفانه محیط کار نیز در شیوع مصرف مواد مخدر نقش زیادی دارد که در طول پنج سال گذشته رشد اعتیاد از طریق محیط کار دو برابر شده است.

میهمانی‌های دوستانه، کوچه و خیابان و محیط کار محل‌هایی هستند که معتادان به عنوان اولین مکان مصرف مواد مخدر عنوان می‌کنند.

کسب لذت، ‌کنجکاوی، مشکلات روحی، در دسترس بودن، بیماری جسمی و درد به ترتیب با بیشترین فراوانی علت روی آوردن معتادان به مصرف اعتیاد طبق نتایج آخرین تحقیقات بوده است.

هم اکنون تریاک با 70 درصد، هروئین 30 درصد و حشیش 24 درصد بیشترین مواد مصرفی در کشور هستند که غالب‌ترین روش مصرف تدخین (دودی) بوده و تزریق، خوردن و انفیه به ترتیب در مراحل بعدی قرار دارد.

بیشترین فراوانی سن تزریق با 35 درصد 20 تا 24 سال است و 25 تا 29 سال نیز در رده بعدی قرار دارد.

45 درصد معتادان تزریقی سرنگ به همدیگر قرض می‌دهند که در شیوع بیماریهای پرخطر همچون ایدز و هپاتیت تاثیر زیادی دارد.

اموزش نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
فریاد معلم پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:04 ب.ظ http://faryademoallem.blogfa.com

جالب است که دیروز در تلویزیون شنیدم دولت خدمت گذار ودلسوز! آقای احمدی نژاد فرمان ممنوع کردن چاپ هرنوع اعلامیه رنگی در دوایر دولتی را صادر کرده ودر همان خبر شنیدم که چند صد میلون دلاری برای چندمین بار به بازسازی افغانستان کمک کرده است؛ ناخود آگاه به یاد دولت مردمی و اصلاح طلب!آقای خاتمی افتادم که در بهمن ماه سال 80در هنگامیکه نمایندگان اصلاحات وَ قعیی به تجمع معلمان بی نوا در مقابل مجلس آنزمان نمی گذاشتند ؛ درخبر روزنامه ها و رسانه ها آمده بود که برای کمک به بازسازی افغانستان بالغ بر 360میلیون دلار کمک شده است و درچند روزبعد هم درتجمع دیگری از معلمان شاهد ضرب وشتم فجیع و وحشیانه نیروی انتظامی دولت دمکرات ، اصلاح طلب و ...آقای خاتمی بودیم ، افسوس بر این ملت بی نوا که هر روز به بهانه ایی باید دستخوش سیاست های کذابانی شود که خود اصلا ً هیچ اعتقادی به آنچه می گویند ندارند!!این همه صرفه جویی ! و دریغ کردن منابع کشور بر روی مردمی که صاحب آنهایند و اخیرا هم شاهد عدم پرداخت حقوق حق التدریسان خیلی از مناطق و مراکز آموزشی کشوربوده ایم ، در حالیکه به نیمه سال جاری نزدیک می شویم!!؟؛ و ازطرف دیگرکمک های میلیاردی و چند صد میلیون دلاری به کشور ها و...؟!!!


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد