رشد دادن عزت نفس کودکان

عزت نفس سالم مانند سلاح کودک در برابر چالش هاش  جهان است. به نظر می رسد کودکانی که نقاط ضعف و قدرت خود را می دانند و احساس خوبی به خود دارند ، زمان آسان تری برای در دست گرفتن و کنترل تعارض ها و مقاومت در برابر فشار های منفی دارند. آنها تمایل دارند که با میل بیشتری لبخند بزنند و از زندگی لذت ببرند. این کودکان معمولا خوش بین و واقع بین هستند. در مقایسه ، کودکانی که از عزت نفس کمی برخوردارند ، چالش ها را منبعی از اضطراب و ناکامی تلقی می کنند. آنها کسانی هستند که خود را ناچیز می پندارند و زمان سختی را برای پیدا کردن راه حلی برای مشکلات می یابند.

اگر افکار خود منتقدانه مانند "من خوب نیستم" یا "من هبچ چیزی را نمی توانم خوب انجام دهم" را پرورش دهند آنها ممکن است غیر فعال ، سرپیجی کننده و افسرده شوند . زمانی که آنها با چالش جدیدی روبرو می شوند "نمی توانم" پاسخ فوری آنها خواهد بود

عزت نفس چیست؟

عزت نفس شباهت به خودارزشمندی دارد (چه مقدار شخصی برای خود ارزش قایل است). این امر می تواند روز به روز ، سال به سال تغییر کند . اما روی هم رفته ، عزت نفس از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند.

عزت نفس همچنین می توتند به عنوان توانایی حسی که ما احساس دوست داشته شدن می کنیم معنی شود. یک کودکی که از پیشرفت خود خوشحال اما احساس دوست داشته شدن نمی کند ممکن است سرانجام عزت نفس کم را تجربه کند. همچنین کودکی که احساس دوست داشته شدن می کند اما در مورد توانایی هایش مردد است می تواند عزت نفس پایین را رشد دهد. عزت نفس سالم زمانی اتفاق می افتد که توازن خوبی برقرار شده باشد . الگوهای عزت نفس در زمان های اولیه ی عمر آغاز می شود و به یک باره مردم به بزرگسالی می رسند. بنابراین عاقلانه است که راجع به پیشرفت و ترویج و ترفیع عزت نفس در دوران کودکی فکر کنیم. به عنوان مثال ، کودکان تلاش می کنند ، شکست می خورند و در زمانی که آنها نهایتا پیروز می شوند نظرشان در مورد توانایی هایشان بهبود میابد . ضمنا آنها در حال بوجود آوردن خود پنداره ی هستند که بر اساس تعامل با افراد دیگر پایه گذاری شده است . به همن دلیل است که مشارکت پدر و مادر ، کلیدی برای کمک به کودکان برای رسیدن به خود ادراکی سالم و درست است. والدین و مربیان می توانند به وسیله تشویق کردن و لذت بخش کردن (کارها) در حوزهای مختلف ، باعث رشد عزت نفس سالم ( در کودکان) شوند . اجتناب کنید از تمرکز به یک حوزه ی خاص ، برای مثال موفقیت در امتحان املاء ، که می تواتد این احساس را در کودکان بقبولاند که آنها فقط به اندازه ی نمره ی امتحانشان ارزش دارند.

نشانه های عزت نفس سالم و ناسالم

عزت نفس در حال تغییر (نوسان )است . همچنان که کودکانی بزرگ می شوند این امر بارها تغییر کرده و بهبود پیدا می کند. چون این امر از تجربیات و ادراک های جدید تا ثیر می پذیرد . پس کمک می کند که  ما از علامت ها ی عزت نفس سالم و ناسالم آگاه شویم .

کودکانی که دارای عزت نفس پایین هستند ممکن است علاقه ای به انجام کارهای جدید نداشته باشند و راجع به خودشان بصورت منفی صحبت کنند: "من کودن هستم" "من هیچ وقت یاد نخواهم گرفت که این کارها را چطور انجام دهم" یا اهمیت (انجام این کار)  چه چیزی است؟ "در هر حال کسی به من توجهی نمی کند" آنها ممکن است یک آستانه ی عقلی کمی را برای ناکامی به نمایش بگذارند (ابراز کننند). آنها به راحتی از خودشان ناامید می شوند.

کودکانی که عزت نفس پایین دارند.

این امر می تواند کودکان را در خطر استرس و مشکلات روانی قرار دهد. همچنین با مشکلات واقعی و چالش ها و شیوه ی متفاوت حل آنها روبرو سازد.

کودکانی که عزت نفس سالم برخوردارند از تعامل با دیگران لذت می برند و به آنها گرایش دارند. آنها در زمینه های (محفل های ) اجتماعی راحت هستند و همانقدر که از فعالیت های گروهی لذت می برند از فعالیت های انفرادی (مستقل ) استقبال می کنند. زمانی که چالش ها بوجود می آیند آنها می توانند به سوی پیدا کردن راه حل کار کنند و نارضایتی خود را بدون تحقیر کردن خود یا دیگران بیان کنند. به عنوان مثال یک کودکی که عزت نفس سالم دارد به جای اینکه بگوید من یک احمق هستم" می گوید "من این موضوع را متوجه نمی شوم آنها نقاط قوت و ضعف خود را می دانند و آنها را قبول دارند. احساس خوشبختی غالب است.

چگونه والدین می توانند کمک کنند؟

چگونه یک پدر و مادر می تواند کمک کند تا در کودکان عزت نفس سالم پرورش پیدا کند؟

1- مراقب حرف زدن خود باشید.

کودکان نسبت به کلمات والدین و دیگران حساس هستند . بخاطر داشته باشید که کودکان را نه تنها برای کار خوبی که انجام داده بلکه برای تلاشش هم تحسین کنید . اما واقع بین باشید برای مثال اگر کودک شما در تیم فوتبال انتخاب نشده است از زدن حرفی شبیه به "بسیار حیف " دفعه ی بعد سخت تر تلاش خواهی کرد و انتخاب خواهی شد. خودداری کنید. در عوض بگویید بسیار خوب ، تو در تیم انتخاب نشدی اما من واقعا به تلاشی که کردی افتخار می کنم . به تلاشی که انجام داده است پاداش دهید و آن را اجرا کنید. عوض آن که به دنبال نتیجه باشید. بعضی اوقات مهارت کودک در آن موضوع(خاص) نیست بنابر این کمک کردن کودکان در غلبه کردن به نا امیدی هایشان می تواند به آنها کمک کند که بفهمند در چه موضوعی خوب هستند و در چه موضوعی خیلی خوب نیستند. در نتیجه ، صحیح است که از کلمات دلگرم کننده و شادی بخش استفاده کنید تا به کودکانتان کمک کنید بیاموزند تا قدر خود و چیزی که آنها را منحصر به فرد کرده بدانند.

2- الگوی مثبتی باشید

اگر شما بصورت افراطی نسبت به خودتان سختگیر ، بدبین یا غیر واقع بین در مورد توانایی هایتان و محدودیت هایتان باشید ، کودک شما ممکن است سر انجام آینه ی شما شود . عزت نفس خودتان را پرورش دهید و سر انجام آن ها دارای یگ الگو بزرگی می شود.

3- باورهای نادرست خود را بشناسید

برای والدین مهم است که باورهای نامعقول کودکان راجع به خود را بشناسند ، که آیا آن (باورها) راجع به تعامل ، فریبندگی ، توانایی ها هر چیز دیگری است . که کودکان کمک کنید تا استاندارهای دقیق داشته باشند و واقع بین تر باشند در سنجیدن خود ، که این امر به آنها کمک خواهد کرد که خود پنداره سالم داشته باشند و جلوگیری کند از اینکه  ادراک نامتعارف از خود در بنیاد کودکان رسوخ پیدا کند و آن را واقعیت برای آنان جلوه دهد. به عنوان مثال کودکی که عملکرد خیلی خوبی در مدرسه دارد اما با ریاضی مشکل دارد ممکن است بگوید من در ریاضی خوب نیستم ، من دانش آموز بدی هستم . نه تنها این یک تصمیم اشتباهی است اما همچنین یک باوری است که منجر به شکست کودک می شود. کودکان را تشویق کنید تا موقعیت را به صورت عملی ببینند. یک پاسخ کمک بخش ممکن است این باشد : تو دانش آموز خوبی هستی . عملکرد تو در مدرسه عالی است . ریاضی موضوعی است که بیشتر باید برای آن وقت بگذاری و به کمک یکدیگر برروی آن کار کنیم.

4- مهربان و خود انگیزباشید

عشق شما به کودکتان منجر به بالا رفتن عزت نفس آنها می شود (کودکانتان) را درآغوش بگیرد . زمانی که تلاش آنها را در موضوعی که قبلا در آن شکست خوردند می بینید به آنها یاد آور شوید که چقدر به آنها افتخار می کنید. در ظرف غذای کودکان یادداشتی با این مضمون بگذارید که "من فکر می کنم تو فوق العاده ای"اغلب و بطور صادقانه (کودکان) را مورد تعریف و تمجید قرار دهید اما بدون افراط در آن . داشتن یک حس متکبرانه نسبت به خود می تواند کودکان و نوجوانانتان را سوق دهد به تحقیر کردن دیگران ، یا ایجاد احساسی که او فکر می کند از هر کس دیگری بهتر است . این امر می تواند او را از نظر اجتماعی تنها کند.

5- بازخورد مثبت و دقیق بدهید .

نظراتی مانند "نو همیشه مانند یک دیوانه عمل می کنی : باعث می شود کودکان احساس کنند که هیچ کنترلی بر خشمشان ندارند. یک عبارت بهتر می تواند به این صورت باشد "دیدم که از دست برادرت خیلی عصبانی بودی ، اما خیلی خوب بود به جایی کتک کاری و جیغ کشیدن توانستی راجع به آن صحبت کنی" . این نوع برخورد با عمل کودک او را تشویق می کند که دفعه ی بعد دوباره انتخاب درستی باشد.

6- یک محیط محبت آمیز (دوست داشتنی ) و امن در خانه ایجاد کنید

 کودکانی که احساس امنیت نمی کنند یا مورد سوء استفاده در خانه قرار می گیرند ، در معرض بزرگترین خطر برای ایجاد عزت نفس پایین در خود هستند. کودکی که در معرض جر و بحث و دعوای والدین خود قرار می گیرند ممکن است احساس کنند که پدر و مادرش هیج کنترلی بر اوضاع ندارند و آن کودک درمانده و افسرده می شود . همچنین مشاهده ی علامت های مورد سوء استفاده قرار گرفتن از طریق دیگران ، مشکلات در مدرسه ، مشکلات با همسالان خود ، عامل های دیگری هستند که ممکن است بر عزت نفس کودک تاثیر گذار باشد . کودکانتان را تشویق کنید که در مورد مشکلات بزرگی که خودشان به تنهایی قادر به حل آنها نیستند با شما یا دیگر بزرگسالان مورد اطمینان صحبت کنند . به کودکان کمک کنید تا درگیر تجربه های سازنده (و مفید) شوند .

فعالیت هایی که منجر به همکاری به جای رقابت می شود در پرورش عزت نفس کمک حال کودکان است . برای مثال ، برنامه هایی که مربی طراحی می کند که در آن کودک بزرگ تر به کودک کوچکتر در خواندن کمک می کند می تواند تاثیر مثبتی بر عزت نفس مشارکت کنندگان داشته باشد. وقتی به دنبال رشد عزت نفس سالم هستند مهم است که خیلی زیاد یا کم (در کار) نباشد اما فقط به اندازه ی کافی اطمینان حاصل کنید که کودکتان سر انجام به این حس نرسد که اگر آنها در چیزی (کاری) متوسط یا نرمال هستند ، مساوی با این است که آنها خوب و خاص نبوده اند.

پیدا کردن یک کمک حال حرفه ای :

اگر گمان دارید که کودکتان عزت نفس پایین دارد . از یک متخصص کمک بگیرید . متخصصان کودک و نوجوان و مشاوران می توانند راه حل های کنار آمدن با مشکلاتی که در مدرسه و خانه برای آنها پیش می آید را نشان دهند. بطوری که به کودکان کمک می کند که حس بهتری نسبت به خود داشته باشند. در حال می تواند به کودکان بیاموزد که به خودشان و جهان (اطراف خودشان ) بصورت واقع بینانه تری نگاه کنند و مشکلاتشان راحل کنند  رشد اطمینان برای فهمیدن اینکه چه زمانی خود باید با مشکلی کنار بیاد و جه زمانی در خواست کمک کند یک امر حیاتی ، داشتن عزت نفس مثبت است.

داشتن مسئولیت به اختصار به آنچه هستی مطمئنا یکی از نشانه های داشتن عزت نفس سالم است که بزرگترین هدیه ایی است که والدین می توانند به کودکشان بدهند.

مترجم: بهمن رحمانی

منبع:    http://www.self-improvement-mentor.com

نظرات 3 + ارسال نظر
shima سه‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:16 ب.ظ http://www.yasna.filekaran.ir

سلام دوست و همکارم

اگرمقدوره 2 وب سایت یکدیگرو به هم لینک کنیم چون موضوع مشابه داره در افزایش بازدید هردو سایتمون نقش زیادی خواهد داشت .
خوشحال میشم این کار انجام بشه
لطفا فروشگاه من رو بامشخصات زیر لینک کنید
عنوان:دانلود تحقیق و مقاله
لینک:www.yasna.filekaran.ir
بعد از این که لینک کردید از صفحه ی ارتباط با ما درسایتم به من اطلاع بدید

محمد پنج‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:38 ق.ظ http://shopdownload.filekar.ir

با سلام وبلاگ شما رو لینک کردم .

آرتمیس دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:09 ق.ظ

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست و همکار گرامی

خوشحال میشم اگه وب سایت یکدیگر را به هم لینک کنیم، چون موضوع مشابه دارد، در نتیجه در افزایش بازدید هر دو سایت نقش زیادی خواهد داشت.

در صورتی که تمایل به انجام این کار بودین، لطفا فروشگاه من را با مشخصات زیر لینک کرده و سپس از صفحه ی ارتباط با ما در سایتم به من اطلاع دهید.

عنوان: دانلود تحقیق و مقاله
لینک: artemisonlineshopping.filekar.ir


با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد