مردی با صد هزار شاهد نتوانست حق خود را بگیرد!

به مناسبت عید غدیر خم اشاره ای دارم به کسی که علیرغم شجاعت بی نظیر خود و با وجود قریب به صد هزار شاهد در جریان حجه الوداع (آخرین حج پیامبر اسلام) در غدیر خم نتوانست حق خود را بعد از پیامبر بگیرد. و اسیر منافع و تمایلات قومی و قبیله ای و نژادی بت پرستان سابق شد. این فرد کسی جز حضرت علی (ع) نبود    

همه ما با داستان غدیر خم آشنا هستیم واقعه ای که در سال دهم هجری ، زمانیکه پیامبر اسلام آخرین حج خود را برگزار نمود ، رخ داد. در این اتفاق بزرگ ، زمانیکه مسلمانان از حج فارغ شده و در حال برگشت به خانه هایشان بودند ، پیامبر دستور داد که همه مسلمانان در مکانی به نام غدیر خم گرد هم آیند. گویا پیامبر اسلام تکلیف بزرگی را احساس میکند و گویا حرف مهمی را می خواهد بگوید.

چگونه است که پیامبر اسلام در این شرایط سخت و طاقت فرسا می خواهد هزاران مسلمان را گرد هم آورد. مگر این مسئله چه اهمیتی دارد؟!

در نهایت حضرت محمد(ص) در این اجتماع بزرگ  بعد از ایراد خطبه معروف غدیر  حضرت علی(ع) را پیش خود فرا خواندند و دست او را بالا بردند و در قسمتی از سخنان خود ، مردم را اینگونه خطاب قرار دادند:

... هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است....

آیا این سخنان صرفا برای این بود که پیامبر اسلام مردم را به دوستی با حضرت علی(ع) فرا خواند یا نه مسئله ای مهم در میان بود و آن مسئله جانشینی حضرت علی(ع) بعد از پیامبر بود همانطور که وقایع بعد از آن نشان می دهد.

وقایعی که برای دختر پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) و سپس جدایی اهل بیت پیامبر اسلام از خلافا منجر شد تا جایی که در سالهای بعد امام حسین (ع) را با طرز مظلومانه ای به شهادت رساندند.

 همین که پیامبر از دنیا رفتند دخت گرامی او را ار رنجاندند و فدک را که پیامبر اسلام آن را به فاطمه زهرا بخشیده بود از او گرفتند. و در مقابل احتجاج آن حضرت ، خلیفه  دست به توجیه زد. اما خلیفه ندانست که با چه کسی صحبت می کند! فاطمه زهرا بعد از آن برای همیشه از خلیفه اول روی گرادنید تا از دنیا رفت و خود گفت است شکایت را پیش پدر می برد. گر چه بعد ها خلیفه اول همراه خلیفه دوم خواستند از او تفقد کنند و رضایت او را جلب کنند اما فاطمه زهرا(س) نپذیرفت.

در ادامه اتفاقات بعد از فوت پیامبر ُ به خانه آن حضرت هجوم برده و آن را به آتش کشیدند و موجب ضرب و جرح او گردیدند  تا از علی(ع) بیعت بگیرند .

 با تالماتی که در این اتفاقات به فاطمه زهرا وارد شد وی در عنفوان جوانی به روایتی بعد از شش ماه از فوت پدر از دنیا رفت.

 بعد از فوت فاطمه زهرا، علی(ع)  دردمندانه از ظلمی که در حق او و فاطمه زهرا شده بود سکوت اختیار کرد تا موجبات نابودی و  اسیب رساندن به دین تازه تولد یافته اسلام را فراهم نیاورد.  

مطالب مرتبط را از لینک های زیر بخوانید:

خطبه حضرت فاطمه (س) بعد از غصب فدک و مطالبه آن از خلیفه اول  

خطبه 3  نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه و مذمت خلفا 

بررسی استدلال به آیه «بیعت رضوان» و رضایت دائم خداوند از خلیفه دوم 

شهادت فاطمه زهراء (س) درکتب أهل سنت 

کدام خلیفه از خردسالی در خانه پیامبر زندگی میکرد؟ 

خطبه 193 نهج البلاغه - هنگام به خاکسپاری فاطمه زهرا با اشاره به ستمکاری در حق او 

کدام یک از خلفای راشدین بت پرستی نکرده بود؟

نظرات 5 + ارسال نظر
صادق صالح چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:03 ق.ظ http://amvm.blogfa.com/

بسمه تعالی
از شما دعوت می کنم از وبلاگ " انجمن مدارس و معلمان" بازدید بفرمائید.
روش کارمان اینست که از میان سایتها و وبلاگهای به روز شده، بهترین مقاله ها را انتخاب کرده، با ذکر نام نویسنده و منبع در انجمن مدارس و معلمان ثبت می کنیم.
با افتخار وبلاگتان را با شماره 10 لینک کردم و از مطالبتان استفاده خواهم کرد. شما هم اگر تمایل داشتید وبلاگ انجمن را لینک کنید.

[ بدون نام ] دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:16 ب.ظ

خجالت بکشید اون دنیا باید جواب پس بدهید چذا انقد درمورد اصحاب و خانواده پیامبر دروغ می نویسید خداوند در همین دنیا شما را ذلیل کند ان شاءالله چرا انقد به خلفای راشیدین اهانت می کنید

علی شنبه 21 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:07 ب.ظ

با عرض سلام و وقت به خیر خدمت شما همکار محترم
اینجانب < برومند < دبیر پایه اول ابتدایی هستم و تبادل لینک وبلاگم با وبلاگ شما باعث خوشحالی و همچنین سر افراز من می باشد .
لطفا لینک وبلاگ ما را با عنوان سرگروه پایه اول شبستر در وبلاگ خود ثبت کرده و سپس طی یک ایمیل به آدرس مدرج در زیر ارسال بکنید و آدرس وبلاگ خودتان بنویسید تا من نیز وبلاگ شما را در وبلاگم لینک کنم.
با آرزوی موفقیت روز افزون
آدرس وبلاگ : www.1dabestan.rozblog.com
ایمیل : alishendabadi@yahoo.com

علی شنبه 21 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:09 ب.ظ

با عرض سلام و وقت به خیر خدمت شما همکار محترم
اینجانب < برومند < دبیر پایه اول ابتدایی هستم و تبادل لینک وبلاگم با وبلاگ شما باعث خوشحالی و همچنین سر افراز من می باشد .
لطفا لینک وبلاگ ما را با عنوان سرگروه پایه اول شبستر در وبلاگ خود ثبت کرده و سپس طی یک ایمیل به آدرس مدرج در زیر ارسال بکنید و آدرس وبلاگ خودتان بنویسید تا من نیز وبلاگ شما را در وبلاگم لینک کنم.
با آرزوی موفقیت روز افزون
آدرس وبلاگ : www.1dabestan.rozblog.com
ایمیل : alishendabadi@yahoo.com

[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:59 ق.ظ

چی نوشتی؟ خودتت همم شرم نمیکنی؟ تو واقعا معلمی؟ فرهنگی هستی؟ چرا توهین؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد