به کـــــودک بــــرچسب نــــــــــــزنید

...

توصیف کودکتان به عنوان خجالتی ، تنها، ساکت و یا سرد، روشی غلط است که بعد تاوانش را پس خواهید داد. برای نمونه در حال گذشتن از کوچه هستید و به آشنایی بر می خورید. مریم 2 ساله یا بیشتر در سلام کردن یا حتی نگاه به فرد آشنا تردید دارد. رو به فرد آشنا می کنید و می گویید « مریم خجالتیه » ولی نمی دانید که با برچسب زدن به کودکتان رفتار او را تقویت می کنید. عینا زمانی که به کودکتان برچسب انزوا طلب و یا دچار مشکل در دوست یابی را می زنید، رفتار اجتماعی نامناسب را در او بر می انگیزید. در حالی که می توانید با گفتن جملاتی او را تشویق کنید تا اجتماعی تر باشد. «تازه الان دیدنتون چند دقیقه طول می کشه تا بهتون عادت کنه.» این جمله را به جای این که بگویید «همیشه همین طوره» به کار ببرید.

***

کشف علت دوست گــــریــــــزی کــــودک

اگر کودکتان در ایجاد و نگهداری دوستی ها مشکل دارد، بکوشید علت آن را دریابید آیا آنقدر حساس است که همیشه احساساتش جریحه دار می شود و دوستانش را از دست می دهد؟ آیا ساکت است و نسبت به ارتباط با دیگران بی تفاوت است؟ آیا تهاجمی و قلدر است و به همین علت کودکان دیگر نمی خواهند با او باشند؟ آیا از مهارت های اجتماعی برخوردار نیست؟ آیا مهارت های لازم را برای یک دوست باوفابودن ندارد؟ ...

پروین نظری نژاد
نظرات 2 + ارسال نظر
افشار سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:38 ق.ظ http://0322.blogfa.com

ما کودکان دیروز نیز با انواع برچسب های پدران ومادرانمان بزرگ شده ایم که اکنون دربرابرسیستم موجودآموزشی،خجالتی وکمرو وساکت شده ایم.

انوری ثانی چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:05 ب.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

حتما در وقت خودش از این مطالب استفاده می کنم . ( لبخند )
...............
من اصلا از هوش بدم نمیاد .
ضمنا : خودم هم امیدوارم که همچنان خاطره بنویسم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد