تدریس، امن ترین حرفه؟!

سازمان جهانى یونسکو با مشارکت سازمان جهانى کار (ILO) در سال ۱۹۶۶، ۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر را به عنوان روز جهانى معلم به دنیا معرفى کرد و در این روز اهمیت تدریس و آموزش بیش از پیش شناخته شده، به مجامع و محافل تحصیلى و رفاهى معلمان بیش از پیش تکریم شد. روز معلم یادآورى مى کند که معلمان همان کسانى هستند که در اذهان دانش آموزان انگیزه و عشق به زندگى و مبارزه با آن را شکوفا مى کنند. همواره باید به خاطر داشته باشیم که بسیارى از مردان و زنان بزرگ، موفقیت هاى چشمگیر خود را مرهون زحمات بى دریغ معلمانشان هستند.

پس از جهانى شدن روز معلم، بسیارى از کشورها تحت تاثیر قرار گرفته، با حمایت سازمان جهانى یونسکو، تسهیلاتى را که براى معلمان خود در نظر گرفته اند قانونمند کردند. به طور مثال کشور کانادا، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار به برقرارى کلاس هاى آموزشى و امکانات ویژه اى براى دانش آموزان و ارتقاى سطح کیفى دانش معلمان «اونتاریو»ى کانادا اختصاص داد. به گفته ی معاون آموزش شهر اونتاریو، معلمان فرهیخته و باتجربه در روند تحصیلى دانش آموزان بسیار تأثیرگذار هستند. از این رو کشور کانادا، معلمان تحت پوشش خود را توسط آموزش استراتژى هاى نوین تدریس و همچنین حمایت هاى مالى به فعالیت در این زمینه تشویق مى کند. به عقیده ی وى معلمانى که از لحاظ مالى در موقعیت مطلوبى به سر نمى برند، عموماً در زمینه تدریس نیز چندان موفق نیستند.

به خوبى مى توان دریافت که شرایط اقتصادى معلمان با نحوه ی تدریس آن ها ارتباط مستقیم دارد. حرفه ی «تدریس» در کشور کانادا یکى از مطمئن ترین و امن ترین مشاغلى است که طرفداران بسیارى نیز دارد. خصوصاً پس از تصویب روز جهانى معلم از سوى یونسکو، حمایت دولت از معلمان مضاعف شد. یکى از برجسته ترین امکاناتى که از آن زمان تاکنون در اختیار معلمان کانادایى قرار گرفته؛ دوره هاى تربیت معلم است. این دوره ها که به تى.تى.سى (TTC) معروف هستند، معلمان را به تناسب مقاطعى که در آن تدریس مى کنند آموزش مى دهد و آن ها را با شیوه هاى نوین تدریس آشنا مى سازد. در میان تمامى ایالات و شهرهاى آمریکایى، معلمان «هاوایى» نسبت به دیگر معلمان از وضعیت شغلى و مالى خود احساس رضایت بیشترى مى کنند. حقوق مکفى، شرایط و امکانات لازم، همچنین دوره هاى آموزشى پیشرفته براى معلمان از ویژگى هایى است که معلمان هاوایى را بیش از پیش به این حرفه وفادار نگاه مى دارد.

پیش از این، هاوایى هر ساله از ۱۳۵۰ نیروى معلم جدید کمک مى گرفت چرا که به دلیل شرایط نامساعد مالى و کمبود امکانات تحصیلى معلمان، حرفه ی خود را ترک مى کردند. تعدادى از آن ها نیز بازنشسته مى شده، مجبور به ترک تدریس بودند. اما اکنون وضعیت به کلى تغییر کرده و سیستم آموزشى هاوایى در قالب پیشرفت هاى جدید و مطلوب خود، معلمان را به تدریس، تشویق مى کند. با تحقیقاتى که در سال ۱۹۷۷ به دست آمد حقوق معلمان هاوایى کمترین میزان را در میان دیگر ایالات آمریکایى به خود اختصاص داده بودند اما از سال ۲۰۰۱ به بعد، تغییر سیستم آموزشى وضعیت معلمان را به کلى دگرگون کرده است. در روز جهانى معلم، ۱۳ مهر، هر ساله؛ دانش آموزان سراسر دنیا روز معلم را جشن مى گیرند.

 ترجمه نازنین زاغرى؛ روزنامه شرق

نظرات 2 + ارسال نظر
انوری ثانی چهارشنبه 18 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:42 ب.ظ http://khateratam-dar-karam.persianblog.ir

آقا تموم می شه .!. خاطرات من هم تموم می شه ، غصه نخورید میاد روزی که وبلاگم رو باز کنید و درش نوشته شده باشه : به پایان آمد این دفتر ، حکایت همچنان باقیست .!
حالا دلخورید که خاطراتم زیاده؟؟؟ این همه خاطره دارم از این شغل عزیزم ، چه عیبی داره تعدادیش رو در معرض دید بقیه بگذارم ، تا همه بخونن و بدونن که این شغلی که همه میگن یک شغل مناسب برای خانم هاست چطور افکارم رو به هم ریخته !!؟؟
البته اول کار که شروع کردم به نوشتن می خواستم تنها چهل و دو خاطره رو در چهل و دو هفته بگذارم و تمومش کنم ، اما تعدادی از اون ها حذف شدن و تعداد زیادتری جاشون رو گرفتن .( لبخند ) حالا می بینید که یک سال و نیم می شه که هر هفته وبلاگم به روز شده ، .....
اون روز که نظر شما رو خوندم با خودم گفتم بد نیست وبلاگ رو تعطیلش کنم ، اما وقتی اومدم تا دربش رو ببندم دیدم ««« دلم نمیاد »»»، دیدم هنوز خاطرهء گفتنی دارم ( هرچند ، چند تایی از خاطراتم رو به احترام بعضیها نخواهم نوشت ) ، دیدم که اگر روزی که زیاد هم دور نیست ، خاطراتم تموم بشه ، خیلی غمگین می شم . .... . اینه که حالا تا چند هفته دیگه هم وبلاگ خاطرات من و همکارام به روز می شه ( یعنی تا اونجایی که حرفی برای گفتن داشته باشه ).
خلاصه و نکته مطلب اینکه: حالا حالا ها درب دفتر خاطرات من به روی همه خوانندگان از جمله شما بازه و امیدوارم خسته نشده باشید از خوندن مطالبش .
[گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل]
......................
خداییش وقتی وبلاگ من رو می خونید . به این نتیجه می رسید که تدریس امن ترین شغل دنیاست؟؟؟؟؟

سخن مشترک شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:22 ب.ظ http://sokhan-moshtarak.blogfa.com/



سلام همکار گرامی
از طرف انجمن سخن مشترک عیدسعید فطر را به شما تبریک میگویم
سالی سرشار از موفقیت را برای شما آروزو داریم
انجمن سخن مشترک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد